Van het kastje naar de muur, weer terug en verder! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu Van het kastje naar de muur, weer terug en verder! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu

Van het kastje naar de muur, weer terug en verder!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 Januari 2011 | Frankrijk, Grenoble

Afgelopen week stond in het teken van administratieve dingen regelen. Proberen je in te schrijven bij een Franse universiteit bleek geen sinecure: nadat ik bij de "Service des Relations Internationaux" geweest was, werd ik naar een secretaresse gestuurd die over slechts 3 van de 5 (6?) Facultés van l'UJF gaat. Zij vertelde me dat ik eerst moest praten met een bepaalde docent van de opleiding, om mijn vakkenpakket door te spreken. Oké, prima, ware het niet dat de persoon in kwestie net haar schouder gebroken had dus de komende tijd niet al te vaak op de universiteit zou zijn. Gelukkig was ze per mail wel bereikbaar, en regelde ze meteen een vervanger die het benodigde gesprekje kon houden en een handtekening kon/mocht zetten. En ja hoor, zo kwam het dat de eerste docent die ik ontmoette van Geologie hier een Nederlander was..!
Vanmiddag ben ik, samen met het formulier met daarop de vers verworven handtekening, er opnieuw opuit getrokken om het administratieve gedeelte van "in het buitenland studeren" te voltooien. Opnieuw langs de secretaresse van de 3 Faculteiten, omdat ze bij het Bureau des RI hadden gezegd dat zij mijn inschrijving zou regelen. Maar, nee, want dat bleek wéér een ander persoon te zijn, die zijn kantoor in het Institut Dolomieu (Géologie, op dezelfde berg als mijn huis) heeft. Nou, na een tussenstop bij RI om te checken of ze nu tevreden waren met het bewijs van mijn verzekering - ja, jeej! - ben ik dus maar de berg opgefietst. Met resultaat, want na een aangenaam half uurtje bij de desbetreffende (wél echt geschikte persoon) fladderde ik het gebouw uit, nu wél in het bezit van een "Carte d'Étudiante", én met een handtekening onder mijn Erasmus-formulier. Administratief gedeelte van "in het buitenland studeren" CHECK!

Verder heb ik afgelopen week Franse les gehad, samen met 9 anderen. Frappant is dat ik de enige ben die niet in Grenoble is om alleen Frans te leren. De cursus wordt gegeven door 2 verschillende docenten: een hilarische man die het presteert om zelfs "phonétique" vermakelijk te onderwijzen, en een mevrouw die iets meer van de oudere garde is en/maar daardoor lekker veel huiswerk opgeeft en heel degelijk doceert. En, volgens mij is het nuttig! Ik maak nog steeds veel fouten met werkwoorden in de verleden tijd (impartfait/passé composé/plus-que parfait?), kan mezelf nog steeds niet heel goed uitdrukken in het Frans, maar heb wel het idee dat mijn algehele taal- en cultuurbegrip én (niet te vergeten) woordenschat wel degelijk verbeteren (joepie!).
Volgende week beginnen mijn vakken, dus dan is pas de echte vuurdoop waarmee mijn Frans op de proef gesteld wordt. Een beetje spannend is het wel, want mijn kennis van geologische in het Frans is ongeveer nul, en volgens mij worden alle colleges wel in die taal gegeven. Bof, we zullen wel zien.

Mijn weekendje was heerlijk relaxed. Lekker rustig, zonder concrete plannen behalve wat foto's maken en een beetje de toerist uithangen. Zaterdag was het extreem lekker weer (17 graden..?), dus toen ben ik naar de Bastille gelopen. Ik had meteen spijt dat ik niet "voor het geval dat" mijn klimspullen meegenomen had, want net iets boven het fort dat uitkijkt over Grenoble is een heus klimmassief..!
Gisteren besloot ik dat ik wilde hardlopen, en in plaats van vertandig naar beneden en dan langs de rivier (vlak) te gaan rennen sloeg ik linksaf het pad omhóóg de berg op. 23 minuten later stond ik voor de tweede keer afgelopen weekend op de top van de Bastille..!
Vanavond ga ik boulderen, hopelijk ontmoet ik dan wat mensen die klimmen ook leuk vinden! :D À bientôt!

  • 11 Januari 2011 - 08:45

    Eli:

    Haha goed bezig! Btw heb je dat 'check' nou ook al van mij overgenomen?
    Hoe was het boulderen? Mijn haat-liefde verhouding met Nieuwegein is weer eens uitgediept: kom je aan bij de boulderhal, twee dagen voor het einde van de serie, is de wand al leeg...Lalala.
    Bzz!

  • 11 Januari 2011 - 20:08

    Irene:

    Foto's zijn mooi!

    ...Wie deed ook alweer de uitspraak: "Alle Alpen wonen in Grenoble" (oid)?

  • 11 Januari 2011 - 20:22

    Lottie:

    Ha chick! Wat een fijne foto's! Ik heb je toegevoegd aan mn bookmarks bar, in rijtje dagelijkse dingen ;) (I'll be watching you!) Zoen

  • 11 Januari 2011 - 21:51

    Li:

    Mooi! Wat een geregel is het toch, zo'n Auslandssemester!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 32495

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Cycling in Kyrgyzstan and Kazakhstan

05 April 2014 - 28 Juni 2014

Cycling in Japan

01 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Studeren in Grenoble

11 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Stage bij CFD

Landen bezocht: