Speleologie, klimmen en studeren! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu Speleologie, klimmen en studeren! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu

Speleologie, klimmen en studeren!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

29 Januari 2011 | Frankrijk, Grenoble

Vorige week zaterdag om 8u 's ochtends stond ik, samen met een handjevol anderen, verwachtingsvol te wachten op de afgesproken plek. Er kwam een bestelauto aangecrosst die hélemaal afgeladen vol zat. Zou het, dat we een technisch enigszins ingewikkelde, uitdagende, gave tocht zouden gaan maken? Een lange, smalle man stapte uit, en begroette iedereen. "Salut, je suis Manu, ça va?" - mét de bijbehorende 2 zoentjes, ook voor mij.
Twee uur later stapten we uit de auto. Na een korte uitleg van Manu - die de "encadrant" van de speleotocht bleek te zijn - werd het materiaal verdeeld, al het eten verzameld en in waterdichte tassen gestopt en kleedde iedereen zich om. Grotte de Choranche here we come! De enorme hoeveelheid materiaal bleek niet helemaal voor niks, want toen we eenmaal klaar waren om te gaan was de auto aanzienlijk leger, zelfs de opblaas-boot ging mee.
En MAN, wat was het een gave dag! In totaal hebben we meer dan 7u in de grot doorgebracht, wandelend, klauterend, wadend en bewonderend. Ik was vergeten hoe ontzettend gaaf stalactieten kunnen zijn, en hoe indrukwekkend alle verschillende vormen zijn die kunnen neerslaan in een vochtige kalkstenen grot. Verder was de hoeveelheid water ook onwijs tof, we hebben een hele tijd door een rivier heen gelopen, met stukjes klauteren en zwemmen door ruimtes die soms niet breder waren dan 0,5m. Had ik verder al gezegd dat het écht onwijs donker is in een grot, als je collectief je hoofdlamp uitdoet?

Na een enerverend zaterdagje met als belangrijkste conclusie "SPELEOLOGIE IS VET!", had ik twee dagjes om een beetje uit te rusten en te studeren. Zondag ben ik nog een eindje gaan hardlopen, en maandagavond kon ik na mijn lange (mid)dag in de "Bibliothèque des Sciences" voor het eerst de greepjes in EV3 (klimhal) voelen. Joepie!
De rest van de week stond in het teken van colleges. Het wordt steeds "makkelijker", al kost het nog steeds een hoop energie om bij de les te blijven en alles te volgen. Donderdag zou ik eigenlijk een taaltest moeten doen om ingedeeld te kunnen worden in een van de groepjes die de komende 10 weken 2u per week Franse les krijgen, een van de dingen die aan de UJF bijzonder goed geregeld zijn voor buitenlandse studenten. Maar, omdat ik al 2 weken taalcursus had gedaan bij een andere "Fac" in Grenoble, hoefde ik geen test te doen en word ik aan de hand van die taalcursus ingedeeld!
Vrijdagavond ging ik weer klimmen, en ondanks het feit dat ik een beetje last had van de bibbers ging het niet onaardig. Ik blijf het gaaf vinden dat je hier wel 'gedwongen' wordt om voor te klimmen, volgens mij is dat heel goed voor (het verdrijven van) mijn voorklimstress. :D

Het belangrijkste doel van mijn zaterdag was om boodschappen te doen. De afgelopen twee dagen was dat niet zo goed gelukt, maar daarom ben ik vandaag naar de Carrefour gefietst, die aan de andere kant van Grenoble is, in een groot Centre Commercial. Ik zou een heel verhaal over deze fenomenen kunnen schrijven, maar in deze context voegt dat niet zoveel toe. (Dat komt een andere keer, denk ik.) Met een hele zware tas vol boodschappen fietste ik weer terug naar huis, en ik besloot om dit keer eens mijn fiets onderaan de berg achter te laten. Verstandig, want zelfs lopend werd ik niet heel blij van mijn 15kg-zware rugzak.
Eenmaal in mijn kamertje werd ik gelukkig wel weer heel blij van het feit dat ik zoveel boodschappen gedaan had.

Vanavond ga ik naar de bioscoop met Viviane en Rohan, 2 mensen uit mijn taalcursus. Morgen is het weer tijd voor een klimgerelateerd uitje; ik ga ijsklimmen! :D

P.S. Voor de mensen die zich afvragen of ik überhaupt wel aan studeren toekom: ja, dat lukt. Niet zoveel als ik zou willen, maar komnede week ga ik mijn leven beteren. (Écht.) Verder heb ik sowieso 30u in de week college, en gezien het feit dat ik 's avonds toch nog wel regelmatig een boek opensla en ik al 2 maandagen in de bibliotheek heb doorgebracht, zou het zomaar zo kunnen zijn dat ik voor het eerst in mijn leven zowaar 40u per week studeer! (Jeej!)

  • 03 Februari 2011 - 22:59

    Jeroen De Meijer:

    He gaaf dat je kunt klimmen!! Hopelijk kun je inderdaad je voorklimstress afschudden. Ook al buitenklim mogelijkheden gevonden? Dan kom ik wel even langs :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 32515

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Cycling in Kyrgyzstan and Kazakhstan

05 April 2014 - 28 Juni 2014

Cycling in Japan

01 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Studeren in Grenoble

11 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Stage bij CFD

Landen bezocht: