Alwéér een week voorbij... - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu Alwéér een week voorbij... - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu

Alwéér een week voorbij...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Februari 2011 | Frankrijk, Grenoble

Time flies, when you're having fun! Iets dat zeker het geval is, hier in Grenoble. Afgelopen week stond vooral in het teken van klimmen, héél veel klimmen. Afgelopen zondag ging ik ijsklimmen in de Vercors, op Mont Aiguille. Onder leiding van Claude, een (bijna-)gids (instructeur met een "Brevet d'État) die veel dingen organiseert en leidt voor de GUCEM, kwamen we na een aanloop van 1.5h aan bij op onze bestemming. Omdat het - voor januari - een flinke periode achterlijk warm is geweest, zijn de condities zoals ze normaal gesproken in het begin van het seizoen, maar ik vond de bevroren watervallen/ijswand alsnog behoorlijk indrukwekkend. De belangrijkste conclusie die ik heb kunnen trekken over mijn heerlijke dagje buiten in de bergen is dat ijsklimmen écht vermoeiend is, maar vooral ook ontzéttend gaaf. En vallende brokken ijs zijn leip. Zondagavond sliep ik erg goed, en maandag heb ik weinig tot niks uitgevoerd..
Dinsdagochtend besloot ik dat dat niks doen me toch niet zo goed beviel, waardoor ik al vóór mijn college (vooruit, dat begon pas om 13h30) op de campus aan verschillende klimgrepen had gehangen. Woensdagavond was er een "Pot d'Accueil" voor buitenlandse studenten georganiseerd door IntEGRe, de vereniging die allerlei activiteiten organiseert voor - inderdaad - buitenlanders. Dat was op de campus, dus om mijn avond toch nog een beetje zin te geven (het programma was niet zo denderend..) ben ik maar weer gaan klimmen. Leuk om te weten is misschien dat het écht lekker ging, en dat ik door Claude (ja, diezelfde als die van het ijsklimmen) een 6b ingestuurd werd - die ik vervolgens met 1 blok quasi-fluitend uitklom. (!)

Het is best interessant, want alle sportfaciliteiten van de universiteit zijn behoorlijk goed. Misschien is dat iets typisch Frans, maar het valt me écht op dat sporten hier veel meer gestimuleerd wordt en dat er voor studenten vooral véél meer (goedkope) mogelijkheden zijn om veel te bewegen.
Een begrip dat voor mij nieuw was (omdat dat in Nederland niet bestaat, geloof ik?) is "Formation Qualifiante", ofwel "Sport Noté". Dit houdt in dat je je opgeeft voor een module van een bepaalde sport, en al naar gelang de inhoud van die module ga je (op vaste momenten in de week) lekker sporten, schrijft iemand op dat je er geweest bent, en aan het eind van het semester krijg je dan een punt op je cijferlijst, voor die module. Of je daadwerkelijk ECTS kunt verdienen met deze dingen heb ik nog niet kunnen uitvinden (ik gok van wel), maar zelfs zonder dat vind ik het concept fantastisch. Vooral omdat er héél veel klimgerelateerde modules zijn, waarvan ik er 2 ga volgen. Eén daarvan ("Escalade Performance" - lees: sportklimtraining) was stiekem al een week eerder begonnen, maar ik kon toch nog meedoen. (Jeej! :D)

Op donderdag ging ik naar de wekelijkse training die bij deze module hoort. Ik was het enige meisje, vérreweg de minst goede klimmer (en dan bedoel ik écht verreweg de slechtste, denk aan 6a-b versus 7a-b) en duidelijk minder ervaren met trainingssessies. Waar alle jongens een loodzwaar circuit afwerkten (4x 4 verschillende boulders klimmen gevolgd door een flinke reeks aan krachtoefeningen) kreeg ik de opdracht om boulders te verzinnen, en ervoor te zorgen dat ik die ging onthouden - juist, geheugentraining. Omdat het grootste gedeelte van het boulderhok uit leip zware overhang bestaat, was het bedenken van (voor mij klimbare) boulders niet eens per sé makkelijk, maar waarschijnlijk was dat juist goed voor het trainingselement..? ;)
Moe maar voldaan heb ik daarna een aantal uurtjes in de UB doorgebracht, totdat de eerste les van mijn FLE-cursus (français comme langue étrangère) begon. Die was op zich leuk, maar wel heel anders dan de Frans-cursus die ik begin januari gevolgd heb. Ik ben benieuwd hoe de volgende lessen gaan zijn, dit was natuurlijk ook pas de eerste kennismaking met iedereen.

Morgen ga ik toerskiën. Omdat het alwéér betrekklijk warm is, zijn de condities eigenlijk helemaal niet goed. (Ik wil méér sneeuw!) Maar goed, we zullen wel zien hoe het is / gaat. Het wordt voor mij in elk geval de eerste keer op toerski's, spannend!
Leuk detail: toen ik net in de keuken een gesprekje aanknoopte met een meisje dat hier ook woont, bleek dat zij morgen ook meegaat.

Verder gaat mijn integratieproces nog steeds langzaam maar gestaag voort. Het wordt steeds makkelijker om gesprekken aan te knopen met mijn mede-geologiestudenten, en ook in de klimhal worden de gesprekken langzamerhand meer dan "hoi hoe heet je en wat studeer je? o, leuk! nou, bedankt voor het klimmen/zekeren en doei he!". Verder is het niet alleen voordelig om een -blijkbaar- redelijk Frans accent hebben, want mensen kunnen je écht raar aankijken als blijkt dat je toch niet uit Frankrijk komt..). Gelukkig (?) is het vaak genoeg nog steeds uitdagend genoeg om uit te leggen wat ik bedoel, dus ben ik wat dat betreft nog wel een lekker stuntelende buitenlander. ^^

Oh, een ander interessant feitje: in dit hele semester zijn er 7 (!!) weken waarin ik geen college heb. Twee daarvan zijn universiteitsbrede vakanties, de andere 5 weken worden veroorzaakt door hertentamenweken of veldwerken die ik niet ga doen. (Seismisch onderzoek vanaf een boot, blugh.) Op 1 juni heb ik mijn laatste velddag en mijn tentamens zijn daarvoor al dus als ik al mijn tentamens in 1x haal (wat natuurlijk wel het idee was), krijg ik op 14 juni te horen wat mijn punten zijn en heb ik daarna vakantie. (w00t.)
Goed. Voorlopig was dat het weer, volgende keer meer!

  • 05 Februari 2011 - 17:26

    Kirsten:

    Hoe was het toeren?! Ik zag u online dus ga ervan uit dat je het overleefd heb ;)

  • 08 Februari 2011 - 14:46

    Irene:

    Klinkt goed allemaal. Ben je al bijna veranderd in een Jerommeke?
    En heb je al vakantieplannen voor half juni? Ik loop stage tot en met 16 juni en heb daarna als het goed is ook vakantie. Daar wil ik verder helemaal niets mee zeggen hoor...
    ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 32504

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Cycling in Kyrgyzstan and Kazakhstan

05 April 2014 - 28 Juni 2014

Cycling in Japan

01 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Studeren in Grenoble

11 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Stage bij CFD

Landen bezocht: