Taalcursus, praktische zaken en Colleges! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu Taalcursus, praktische zaken en Colleges! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu

Taalcursus, praktische zaken en Colleges!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Januari 2011 | Frankrijk, Grenoble

Zo. Na een enerverend weekje vond ik het wel weer tijd om een reflectiemomentje in te lassen op de vrijdagavond. Tijd voor een kort (?) verslagje van de afgelopen dagen uit mijn leven!

Na de ultiem productieve dinsdagmiddag en -avond die ik samen met Viviane besteedde aan het maken van huiswerk voor onze taalcursus, bleek de rest van de week nog een hoop andere nuttige zaken in het verschiet te hebben. Zo heb ik een Franse bankrekening geopend, alle formulieren bij elkaar geraapt die er (hopelijk) voor gaan zorgen dat ik van de Franse regering ook een beetje huurtoeslag krijg, een nieuw telefoonnummer (ook Frans) geroggeld, een leuke avond bij Eve (Iers meisje dat in Grenoble woont omdat haar man hier werkt en in mijn taalcursus zat) gehad, en een supertoffe wandeling gemaakt in het weekend! Verder heb ik (een van) de klimhal(len) ontdekt, mijn kennis van "le temps du passé" verbeterd en me voorbereid en verheugd op mijn colleges die afgelopen week zijn begonnen.

Iets meer uitwijdend over afgelopen weekend: zaterdag heb ik samen met Youri, Claire en Aurelia (allen Frans) een héle toffe "wandeling" gemaakt vlakbij de Bastille. Nadat we in een korte tijd flink gestegen waren (~600m in een uur en een kwartier) kwamen we aan bij de start van de "Arêtes du Néron", een 2km lange, goed begaanbare maar soms luchtige rotsgraat waar af en toe wat klauterpassages in zaten. Het weer was fantastisch, het was leuk om met 3 andere jonge mensen op pad te zijn, en ik werd er eigenlijk gewoon heel erg blij van. :D
Zondag heb ik de hele dag dingen voor het WP geregeld, van achter mijn comploetertje. De ijsklimcursus begint over een week al, en ook de andere cursussen naderen met rasse schreden. Er zijn nog een hoop dingen die geregeld moeten worden, dus ook dit weekend moet ik weer flink aan de bak!

Nadat ik er maandag voor gezorgd had dat ik weer een spijkerbroek zónder gaten heb, was het dinsdag eindelijk zo ver: colleges! Alle vakken voor de 3ejaars BSc-studenten en 1ejaars MSc-studenten worden gegeven op "Institut Dolomieu", dat op nog geen 300m van mijn huis vandaan is (maar wel zo'n 50m lager ligt). Ideaal dus, want binnen 10 min. kan ik mijn kamer verruilen voor de collegezaal!
Op dit moment heb ik 3 vakken: "Géodynamique interne", "Processus magmatiques et métamorphiques" en "Bassins sédimentaires et stratigraphie séquentielle". In totaal heb ik daardoor per week 24h college, niet slecht dus! Al deze vakken zijn wel interessant, al moet ik wel even kwijt dat ik na het eerste college van "Géodynamique interne", een lekker exact en bits geofysica-vak, wel even een "HELP waar ben ik aan begonnen?"-momentje had.
Wat ik tot nu toe gemerkt heb, is dat studeren in Frankrijk anders is dan in Nederland. (Ja, echt!) Een college duurt hier 3.5h, en het kan zomaar zijn dat je - afgezien van een kwartiertje pauze - al die tijd zit te luisteren naar de interessante informatie die uit de mond van de docent komt. De taal die de docent gebruikt is doorgaans Frans. Bij (volgens mij) hoge uitzondering heb ik ook al een college in het Engels gehad, maar dat kwam grotendeels doordat het Frans van de desbetreffende Russische docent zelfs voor de Franse studenten minder goed te begrijpen was dan Engels. College volgen in het Frans gaat op zich goed, de docenten praten in het algemeen langzamer dan gedurende "normale" Franse conversatie maar het zal voorlopig nog wel vermoeiend blijven om voortdurend geconcentreerd op te blijven letten - om alles te volgen moet ik wel 100% bij de les blijven.

Donderdag had ik geen college, en om optimaal gebruik te maken van die vrije dag ben ik een middagje aan het snowboarden geslagen in Les 7 Laux. l'École de Glisse (de studenten-skiclub in Grenoble) organiseert iedere week meerdere uitstapjes, en dit was daar een van. Een groot voordeel van EGUG-lid zijn, is dat je behalve extreem goedkope skipassen óók gratis ski- of snowboardles kunt krijgen, als je dat wilt. Ik heb me aangesloten bij de "park 'n pipe"-les, waarin we met 3 meisjes onder begeleiding van 1,5 snowboardleraar allerlei malle obstakels probeerden te bedwingen. Hoogtepunt van de middag was wel het uitgebreid profiteren van de "airbag" die in het snowpark was: na een LEIP steile schans kun je alle mogelijke fratsen uithalen die je maar wilt, omdat je - als je niet héél slecht kun richten - op een onwijs groot half-opgeblazen luchtbed terechtkomt. Dieptepuntjes waren de 20x die ik redelijk hard op mijn snufferd ging, dan wel op een van de "boxes" die ik probeerde te bedwingen dan wel op de sneeuw-/ijsvlakte omdat ik niet keek waar ik heen ging maar naar de stunts die onze snowboardleraar uithaalde.

Om het formaat van deze update nog enigszins te beperken (eigenlijk is dat al mislukt), zal ik maar niet verder vertellen over de magnifieke plannen die ik heb voor komend weekend, of wijsneuzerig en arrogant vertellen over het feit dat ik stiekem wel hard aan het studeren ben geslagen en dat heel erg leuk en fijn vind (want geologie is écht fantástisch!)... Volgende keer meer! ;-)

  • 21 Januari 2011 - 23:49

    Li:

    Klinkt goeddd!

  • 23 Januari 2011 - 13:10

    Eli:

    Jemig man, colleges in het Frans...respect! Vol te houden? Goeie weekendplannen ook...nice nice!

  • 23 Januari 2011 - 22:03

    Nisha:

    Dan moet ik nog maar een verslagje afwachten he;) Typisch geval van "to be continued"? Xx

  • 23 Januari 2011 - 22:04

    Nicole:

    Hi hi, absoluut.. ;) Je moet toch iets doen om de lezers geboeid te houden? Leuk trouwens, dat je mijn weblog gevonden hebt!

  • 12 Februari 2011 - 20:34

    Willemijn:

    hahaha, ik moet wel lachen om je cursus-stunten, ik zie het al zo onwijs voor me!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 32497

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Cycling in Kyrgyzstan and Kazakhstan

05 April 2014 - 28 Juni 2014

Cycling in Japan

01 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Studeren in Grenoble

11 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Stage bij CFD

Landen bezocht: