Vrijdag 11 juni - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 juni - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 juni

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

11 Juni 2010 | Noorwegen, Trondheim

PAS OP: gevaarlijk lange blog. Alleen lezen als je veel tijd hebt, of – om de een of andere vage reden – erg geïnteresseerd bent in het saaie verhaal van de reisdag die ik heb beleefd.

Vrijdag 11 juni 06:55u Dorpsstraat 34, de Bilt
Help, heb ik me nou verslapen? Oh, wacht, het duurt nog precies 5 minuten totadt mijn wekker hoort af te gaan. Gelukkig had ik ruim de tijd om wakker te worden en mezelf mentaal voor te bereiden op de reis van vandaag. (In tegenstelling tot vorige week met Utrecht-Freyr, toen ik een kwartier voordat ik op Janskerkhof moest zijn wakker schrok…)
Rustig ontbijten, de laatste bederfbare dingen uit de koelkast halen, check check dubbelcheck heb ik alles bij me/kan ik niet stiekem toch de lader van de accu van mijn lieve Nikon D50 vinden, nee, nou, dan toch maar richting de bushalte. Het ritje naar het station was opgedeeld in twee delen, met een tussenstop op de Oude Kerkstraat 16, zodat ik een boardingpass zou hebben om mee in het vliegtuig te komen.
De treinreis was kort, dus niet zo zeer boeiend. Toen ik uit de trein stapte kwam ik Dennis (USAC) nog tegen, hoe klein kan de wereld (of station Schiphol) zijn? Even gezellig kletsen, zomerplannen uitwisselen en daarna op naar de gate en bagage-dropoff.
Avontuur 1: Beveiliging op Schiphol. Van de douane-meneer mocht ik, als ik er geen vervelende dingen mee ging doen, mijn passer mee het vliegtuig in nemen (met mijn beperkte geest had ik er natuurlijk niet aan gedacht om die uit mijn etui te halen…). Best handig, je kunt dus best een hoop meekrijgen door wat lief lachen en vooral melden dat je “er niemand mee zult gaan vermoorden”..?

10:30u Schiphol airport
Bijna tijd om het vliegtuig in te stappen! Nog even een kort belletje met moeder, wat laatste “o, ik ga jullie zo missen-sms’jes” versturen en toen als een van de laatste het vliegtuig in. In tegenstelling tot de treinreis was de eerste vlucht wat langer, maar gelukkig had ik mezelf in Utrecht verwend met een grote kwantiteit aan nieuwe sudoku-maak-mogelijkheden, dus dat viel ook allemaal mee.

13:00u Oslo Lufthavn
Nou ja, lang, zo’n vlucht van 2 uurtjes zet ook niet zoveel zoden aan de dijk. Maar dan ben je wel in Noorwegen, waar het (op zijn Nederlands) lekker giet. Niks aan het handje, het vliegveld van Oslo heeft een mooi, niet-lekkend dak en het duurt toch nog even voordat ik in Trondheim aankom.
Avontuur 2: Noorse Kronen opnemen. Bij de pinautomaat duw ik mijn pasje naar binnen, en het gaat allemaal goed. Er komt een vrolijk schermpje met “welke taal wil jij lezen?” en daarna “kies uw valuta”. “Wat vet, je kunt hier in Euro’s aangeven hoeveeld je wilt opnemen!”, schiet er door mijn heerlijk naïeve hoofdje heen. Ik denk even na, en denk, tsja, 150,- Euro in NOK komt vast op, aangezien het allemaal redelijk prijzig schijnt te zijn. Zo gedacht, zo gedaan, maar wat gebeurt er dan? Er komen zowaar Euro-biljetjes uit het masjien rollen. Grmbl, dat is niet handig, nou heb ik héél veel Euro’s in een land waar ze met ander geld betalen! Ach, voor op de terugweg en voor over een maandje, in Nederland/de Alpen heb ik in elk geval voorlopig genoeg centjes.

13.55u Oslo Lufthavn
De rij voor het boarden loopt al aardig op, al heb ik niet het idee dat er al iets gebeurt.
Noors is echt fantastisch onverstaanbaar, ik voel me hier echt compleet hulpeloos. Al heb ik nog niet uitgeprobeerd hoe het Engels van de gemiddelde Noor is, dat schijnt meer dan goed genoeg te zijn om jezelf te redden. Ik hoop het maar, anders wordt het een interessant maandje!
O, er beweegt wat. Dan maar in de rij gaan staan, kijken of het dit keer lukt om niet als laatste in te stappen! ;-) Spannend, ik hoop dat het hier minder bewolkt is dan in Nederland, dan kan ik uit het raampje kijken en vol bewondering staren naar de – volgens mij – gigantische hoeveelheid groene bomen en kleine heuveltjes in het landschap!

14:20u SAS Flight SK350
Argh, heb ik weer. Drie gillende kinderen in één vliegtuig, waarvan twéé in de twee stoelen naast me…

15:15u Trondheim Airport
Jeetje, dat viel alles mee. Ik heb zelfs nog mijn oogjes dicht kunnen doen, en dit was écht een kort binnenlands vluchtje. In Trondheim regent het ook, maar het is ook echt niet koud.
De bus naar het centrum gaat om het kwartier, dus al snel heb ik een ritje naar “downtown-Trondheim” te pakken. Eenmaal daar aangekomen vind ik zelfs meteen de bus richting Dragsvoll, dus ik kan zowaar meteen naar “Moholt Studentby”, waar ik de komende maand zal wonen.

17:20u Moholt Alle 1663
Wooptidooh! Na enig speurwerk (en een ijsje kopen bij de buurtsuper zodat ik mensen tegenkom aan wie ik kan vragen waar ik het adres kan vinden waar mijn sleutel in een kluisje ligt) heb ik het gebouw gevonden waar ik een maand woon. Helemaal bovenaan, dus 6 halve verdiepingen (of 3 hele) op met al mijn zooi, prutsen met de sleutel, en dan een klein maar fijn kamertje vinden!
Ik heb hier een huge-ass klerenkast (die ongeveer 2.5x zo groot is als de plek waar ik in Utrecht ál mijn kleren kwijt kan, kun je je voorstellen hoe zielig alleen die 5 shirtjes en handjevol sokken zich nu moeten voelen in die grote, donkere ruimte?), een bureautje met lamp, een zeer verend bed en een bureaustoel. Geen dekbed en kussen of iets dat daar op lijkt, dus ik ben blij dat ik mijn slaapzak toch al meegenomen had.
De huiskamer en badkamer zijn heel relaxed, redelijk nieuw en schoon, mét vaatwasmachine! :O Eén van mijn huisgenootjes kwam thuis toen ik de boel aan het inruimen was, dus Prratima (hoe zou je dat schrijven?) uit India heb ik al ontmoet. En ik kon gelijk mee-eten met haar en haar vriend (?) waarvan ik de naam niet heb kunnen horen dan wel onthouden. Maar hij praat wel Nederlands, omdat hij 2 jaar in Amsterdam/Utrecht/Amstelveen heeft gestudeerd/gewerkt. Leuke mensen, tot nu toe, ben benieuwd hoe mijn andere huisgenootjes zijn!

22:05u Moholt Alle 1663
Omdat ik op tijd gegeten had en het hier nu nog steeds knetterlicht is, besloot ik om Trondheim maar een beetje te gaan verkennen. En om op zoek te gaan naar mijn werkplek, dan weet ik ook gelijk hoe ik daar moet komen. Mijn heenweg naar het centrum van Trondheim was niet zo effectief, maar wel een leuk wandelingetje. Moholt ligt op een berg, en Trondheim ligt aan het water/de zee, dus je kunt je voorstellen dat ik fluitend naar beneden liep.
Wat rondgeneusd in het centrum, de VVV gevonden en – ondanks zijn geslotenheid – een kaartje van de binnenstad kunnen bemachtigen, en daarmee gewapend op weg gegaan naar “Pirsenteret”, waar het kantoor van Complex Flow Design huist. Het fjord waaraan de haven ligt is echt prachtig, met een soort Alcatraz-eilandje op een paar honderd meter van de pier waarop een bedrijventerrein ligt. Bovendien liggen er fantastisch mooie stenen op de rand van het water, waar je als geoloog helemaal blij van wordt! (N.B. Überhaupt is Trondheim en omgeving fantastisch voor geologen, allemaal metamorfe/stollingsgesteente-meuk met shear zone-dingen enzo!)
Avontuur 3: Boodschappen doen in Moholt. Er zijn in een straal van 200m ongeveer 4 supermarkten. De Bunnpris scheen duur te zijn, dus daar ben ik maar niet heen gegaan. Wel naar de Kiwi Bon Pris. Maar dan nog, godallemachtig, wat is het leven hier duur. De komende drie dagen heb ik ontbijt+lunch in de vorm van cruesli+brood, met -schraal- melk, chocopasta en boterhamworst; ik heb wat appels gekocht; avondeten doe ik met pasta+pesto+tomatenprut; en ik heb koekjes van een paar Kronen gekocht. En in totaal ben je dan alsnog omgerekend bijna 30,- kwijt…! :-/

Nu ben ik weer “thuis”, en heb ik ook Amélie ontmoet (huisgenootje 2/3). Ook wel een aardig meisje volgens mij, uit Zwitserland. Maar ik ben moe, dus ik ga zo eens testen hoe goed de lichtwerendheid van de gordijnen hier is.
Internet moet met een kabel, die ik – natuurlijk – niet heb meegenomen. Dus dat wordt morgen (denk ik) ook een van mijn missies. De andere missie is ’s ochtends hardlopen, de omgeving is hier echt fantastisch (en heuvelachtig, kom maar op met die bergen!), en daarna ga ik terug naar de VVV, dat vanaf 10u wel open is. Hopelijk hebben ze daar een iets uitgebreidere kaart van Trondheim, en ook een van de omgeving. Of in elk geval informatie over de rest va Trø-dinges (de provincie waarin Trondheim ligt), zodat ik weet waar ik allemaal heen kan gaan om mooi te wandelen, te klimmen, en andere fantastische dingen te doen.
Poeh, nu heb ik Mia ook ontmoet (huisgenootje 3/3!). Zij is net afgestudeerd in Petroleum Technology (ofzoiets, iets met petroleum), dus dat is toevallig. Ze kent CFD ook een beetje, en nou ja. Enigszins iets om over te praten, misschien. Maar over 1.5 week gaat ze alweer verhuizen.

Nou, nu is het echt genoeg geweest. Sorry voor de immense lengte van dit verhaal, je moet toch wat als je een dag op reis bent en eigenlijk wel veel beleeft maar niet zo veel te doen hebt…! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Stage bij CFD

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2010

Thuis!

13 Juli 2010

Laatste paar dagen + terugreis

04 Juli 2010

Dovrefjell

30 Juni 2010

Rustig weekje

27 Juni 2010

Cabin-trip, Statoil & meer
Nicole

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 32515

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 30 Augustus 2014

Cycling in Kyrgyzstan and Kazakhstan

05 April 2014 - 28 Juni 2014

Cycling in Japan

01 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Studeren in Grenoble

11 Juni 2010 - 13 Juli 2010

Stage bij CFD

Landen bezocht: