Dovrefjell - Reisverslag uit Kongsvoll, Noorwegen van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu Dovrefjell - Reisverslag uit Kongsvoll, Noorwegen van Nicole Clerx - WaarBenJij.nu

Dovrefjell

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Juli 2010 | Noorwegen, Kongsvoll

Nou. Een verslagje van mijn drie-en-een-half-daagjes tellend wandelavontuur.

DONDERDAG
Na een korte nacht met weinig slaap, 15x checken of ik alles bij me had, naar het werk gefietst. Daar had ik een redelijk nuttige dag, al is het nog steeds niet gelukt om mijn "grote" model aan de praat te krijgen Om 15u gaf ik er de brui aan, mijn trein ging immers om 15:25. De treinreis was tof, niet heel snel maar wel in een mooie trein en omgeving.
"Fisktjønna", dat was mijn doel voor donderdagavond. Alleen had ik lichtelijk de schaal verkeerd geïnterpreteerd, dus was het i.p.v. de ingecalculeerde 7-10km twee zo ver. Daarom toch maar eerder gestopt, en mijn "bivak" gebouwd naast "Reinheim". Heerlijk gegeten, en genoten van de zon die het wel enigszins uitdagend maakte om te gaan slapen.
17:40 start, 22:40 einde
~ 14 km
855 - 1340 m ~ 485 hoogtemeters

VRIJDAG
Na een - toch best - aardig nachtje slapen was het heerlijk wakker worden in de buitenlucht. Op mijn gemakje heb ik alles ingepakt, ontbeten, rendieren gezien en gaan lopen. Het doel van vandaag was de top van Snøhetta (2286m), en daarna verder lopen naar Åmotsvatnet en daar in de buurt slapen. Het was een behoorlijk heftige tocht, die veel alpiener van karakter was dan ik had verwacht c.q. gewild. Omhoog was veel (leuk en afwisselend!) blokkenterrein, het laatste stuk sneeuw met heel veel wind. Zonder stokken/regenbroek/gamaschen was het flink ploeteren, maar om 14u stond ik dan toch op de top. Het was even zoeken naar het pad, dat (overduidelijk) niet erg vaak bewandeld wordt. Nog meer sneeuw, dit keer behoorlijk steil... De sneeuw werd opgevolgd door blokkenterrein, blokkenterrein, blokkenterrein en voor de afwisseling nog wat meer blokkenterrein. Ook aan deze kant van de berg waaide het erg hard, en al die rotsblokken met een *stiekem toch wel* zware rugzak maakte het best vermoeiend En zorgde voor een bult op mijn scheenbeen, auw! Uiteindelijk, na nog een klein stukje moerasachtige zompigheid (maar wel met rotsblokken!) kwam ik aan bij de hut Ik heb buiten gekookt en gegeten, maar warmte en een echt bed lonkten teveel, ik kon de verleiding niet weerstaan. Dus, slapen in een (onwijs luxueuze, mooie) Noorse hut!
10:30 start, 18:10 einde
~ 13 km
1340 - 2286 - 1301 m ~ 986m omhoog 1015m omlaag

ZATERDAG
In de hut ontmoette ik Stefan, een sympathieke Duitser van 42 jaar die in zijn eentje aan het genieten was van zijn 140 dagen betaald verlof die hij nog moest opnemen voordat hij van baan veranderde. We wilden allebei ongeveer dezelfde kant op, dus besloten om samen te vertrekken.
Het plan was om naar Snøheim te lopen. Aldaar zou ik richting Kongsvoll lopen, naar het dal waarin ik ook omhoog gelopen was. Het weer was iets minder mooi dan de afgelopen dagen, maar nog steeds niet om over te klagen. Het terrein was opnieuw met veel sneeuwveldjes en rotsblokken, dus tijdsrovend. Ook de hoeveelheid hoogtemeters was meer dan we in eerste instantie hadden gedacht, maar dat mocht de pret niet drukken. Toen we bij Snøheim aangekomen waren (overigens nadat we natte - koude! - voeten hadden gekregen door het oversteken van een rivier) besloten we om maar door te lopen, op zoek naar een lager gelegen en minder mug-rijke slaapplek. Het duurde nog even, maar uiteindelijk waren we rond half negen op de plek waar we graag wilde zijn. Tentje opgezet (hoewel ik weer lekker onder de tarp ging liggen), gekookt en al snel ons bedje opgezocht.
10:00 start, 20:25 einde
~ 22 km
1301 - 1700 - 1320 m ~ 400m op en neer

ZONDAG
Ondanks een aantal keren wakker worden, verdwaasd naar boven kijken of de wolken nog steeds ongevaarlijk waren en me daarna weer omdraaien in de wetenschap dat ik in elk geval nog 2u verder kon slapen zonder nat te worden, werd ik zondagochtend heerlijk wakker. Met (maar liefst!!) 2 muggenbulten, een best goeie score gezien de hoeveelheid muggen rondom ons. Na een ontbijtje begonnen we om kwart over tien met lopen. Vandaag was het plan om richting de E6 (de belangrijkste verbindende snelweg in Noorwegen, die ongeveer helemaal van noord naar zuid loopt) te lopen, en vanuit daar naar Hjerkinn te lopen.
Ik was al best een beetje moe, dus het tempo lag wat lager en de motivatie was ook niet meer ontzettend hoog. Opnieuw liep ik samen met Stefan, maar eenmaal aangekomen bij de "snelweg" had ik besloten dat ik toch liefst de kortste weg naar mijn treinstation wilde volgen. Dus, ik vervolgde in mijn eentje mijn weg naar Kongsvoll terwijl Stefan toch richting Hjerkinn ging. Ik had nog even een poging gedaan om te liften, maar na een kwartiertje vond ik het welletjes en liep ik een stukje van de Pilegrimsruta (die je in theorie zou kunnen volgen van Trondheim naar Santiago de Compostela). Dat besluit was niet onaardig, want het pad was allerminst onaantrekkelijk.
Na een ruim uurtje lopen kwam ik aan in Kongsvoll, beschaving! Ik at een lekker ijsje, dronk koude cola en ging toen naar het station, in de - ijdele - hoop dat er misschien nog een trein eerder richting Trondheim zou zijn. Maar, ben je gek, er komen gemiddeld 5 treinen door Kongsvoll, waarvan de helft ook nog de verkeerde richting opgaat. Dus, ik moest nog 3 uur wachten.
Gelukkig had ik mijn sudoku-boekje bij me en mijn mp3-speler. Om 18:54, het oorspronkelijke tijdstip van vertrek, klonk er een Noorse mededeling die door een vriendelijke Grieks-Noorse mevrouw voor me vertaald werd, met de mededeling "Norwegian trains are the worst!". Want, de trein had 40 min. vertraging. Ach, dat kon er ook nog wel bij. Gewoon blijven lachen, ik kwam nog steeds in het licht thuis en zo kon ik nog avondeten maken in Kongsvoll.
Zo gezegd, zo gedaan, en na het ontmoeten van een jonge Amerikaan (Jackson, uit Madison - Wisconsin) werd het zowaar nog een praatlustige reis.
's Avonds was ik thuis, na de beruchte heuvel waarop Moholt zich bevindt, moe maar voldaan. En met een roze verbrand hoofd, want het zonnetje had zich aardig laten zien.
10:15 start, 15:10 einde
~ 13 km

Al met al was het een supertocht. Foto's staan op facebook, lajoersmakend mooi is de Dovrefjell!
Nu nog een weekje modelleren, een beetje klimmen, en alvast voorbereidingen treffen voor mijn Alpenzomer. Wat een leven heb ik toch.. :D